MMag.a Mishela Ivanova, PhD
Senior Scientist
Erzabt-Klotz-Straße 1, 5020 Salzburg
Tel.: +43 (0) 662 / 8044-7383
Fax.: +43 (0) 662 / 8044-161
E-Mail:
Room: 2.428, Unipark Nonntal, 2nd Floor
Short resume
MMag.a. Mishela Ivanova, PhD, has been a Senior Scientist at Paris Lodron University of Salzburg in theDepartment of Educational Science since October 2019. She studied Psychology and Educational Science and obtained her doctorate from the University of Innsbruck. There, she worked as a research assistant on various research projects, as a university assistant at the Institute of Educational Sciences in the area of Migration and Education and as a Senior Lecturer at the Institute for Teacher Education and School Research in the fields of Foundations of Educational Science, Pedagogical Diagnostics, and Inclusive Education.
Main research interests
- Democracy education at school
- Pedagogy in the migration society
- Natio-ethno-cultural differences and (school) affiliation
- Aspects of pedagogical professionalism and professionalization
Research projects
- Teachers’ Professional Behaviors Towards Students with Different National, Ethnic, and Cultural Origins and Their School Belonging
- Education in democracy as a way of life
- EMRiS – Emotion, Motivation and Understanding roles in the school internship
Publications (selected)
- Ivanova, M. (2024). Rassismuserfahrungen und Emotionen vor dem Hintergrund natio-ethno-kultureller Differenzverhältnisse. In M. Menz, D. Rellstab, & M. Stock (Hrsg.), Körper und Emotionen in Bewegung. Migrationsgesellschaftliche Perspektiven auf Bildung, Politik und Familie (in der Buchreihe: Migration – Gesellschaft – Schule). Springer VS. Online available: https://link.springer.com/book/9783658423896
- Ivanova, M. (2023). Heterogenität in schulpädagogischen Kontexten. In M. Huber & M. Döll (Hrsg.), Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen (S. 241-248). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-37858-5_30
- Ivanova, M. (2023). Online-Praktika als Raum für den Erwerb von Differenzfähigkeit seitens der Lehramtsstudierenden. In M. Hoffmann, T. Hoffmann, L. Pfahl, M. Rasell, H. Richter, R. Seebo, M. Sonntag & J. Wagner (Hrsg.), Raum. Macht. Inklusion. Inklusive Räume erforschen und entwickeln (S. 287-294). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt. Online available: https://doi.org/10.1007/978-3-658-37858-5_30
- Ivanova, M., Bäuerlein, K., Ruloff, M., & Bühlmann, F. (2022). Mehrwert von Online-Praktikumsformaten in der berufspraktischen Ausbildung im Lehramtsstudium. Auswertung zweier Befragungen aus der Schweiz und Österreich für den Zeitraum der Covid-19-bedingten Schulschliessungen. MedienPädagogik (Occasional Papers), 211–234. https://doi.org/10.1007/978-3-658-37858-5_30
- Ivanova, M., Aytekin, V., & Epp, A. (2021). Zugriff auf natio-ethno-kulturelle Differenz(-konstruktionen) im Rahmen pädagogischer Forschung und Praxis. In S. Gabriel, K. Kotzyba, P. Leinhos, D. Matthes, K. Meyer & M. Völcker (Hrsg.), Soziale Differenz und Reifizierung. Theoretische Zugänge und forschungspraktische Bearbeitung (S. 77-100). Wiesbaden: Springer. Online available: https://doi.org/10.1007/978-3-658-37858-5_30
- Ivanova, M. (2019). Inklusive Pädagogik zwischen Überwindung schulischer Normalitätsvorstellungen und Sicherstellung pädagogischer Normativitätsbestrebungen. In E. von Stechow, P. Hackstein, K. Müller, M. Esefeld & B. Klocke (Hrsg.), Inklusion im Spannungsfeld von Normalität und Diversität. Band I: Grundfragen der Bildung und Erziehung (S. 32-39). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt. Online available: https://doi.org/10.1007/978-3-658-37858-5_30
- Ivanova, M. (2017). Umgang der Migrationsanderen mit rassistischen Zugehörigkeitsordnungen. Strategien, Wirkungsweisen und Implikationen für die Bildungsarbeit. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. Online available: https://www.klinkhardt.de/verlagsprogramm/2199.html
Teaching
You can find an overview of the current courses on PLUSonline.