Barrierefreiheit: Kurzbeschreibung des Bildes© Daniela Gruber

Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Franz Hofmann
Deputy Head of Department; Associate University Professor for Educational Science

Erzabt-Klotz-Straße 1, 5020 Salzburg

Tel.: +43 (0) 662 / 8044-7363 oder +43 (0) 699 / 11624968
Fax.: +43 (0) 662 / 8044-161
E-Mail:

Room: 2.321, Unipark Nonntal, 2nd Floor
Office hours: Monday online from 10.00 to 11.00 a.m., registration with Mag. Inge Schneider via

Short resume

Ao. Univ.-Professor Mag. Dr. Franz Hofmann has been an Associate Professor of Educational Science at the School of Education at Paris Lodron University of Salzburg since 2000. He studied theology at the Catholic Private University of Linz and educational science at the University of Salzburg. Since 2002, Franz Hofmann has been a member of both the Department of Educational Science and the Department of Educational Science, School Research, and School Practice at the School of Education.

Main research interests

  • School education
  • Adult education/further education
  • Learning/teaching research
  • General didactics
  • Evaluation of learning/teaching processes and school development processes
  • Personality development of teachers and leaders
  • Pupils’ motivation to learn

Ongoing research projects / externally funded projects

Completed research projects

Publications (selected)

  • Hofmann, F., Carmignola, M. & Schmid, C. (2022). Was tun Schulleiter*innen wie? Zur Dimensionierung von Schulleitungshandeln unter den Perspektiven Führungsstil und Tätigkeitsbereich. In S. G. Huber (Hrsg.), Jahrbuch Schulleitung (in Vorbereitung).
  • Hofmann, F. (2021). Das Potenzial der PSI-Theorie für die Identifikation von psychologischen Voraussetzungen für eine qualitätsvolle Haltung im Lehrerinnen- und Lehrerhandeln. Ein Beitrag zur Identifikation komplexer persönlicher Prädiktoren. In F. Eder & G. Hörl (Hrsg.), Die zukünftigen Lehrerinnen und Lehrer. Herkunft, Persönlichkeitsmerkmale und Passung zum Beruf (S. 267-287). Wiesbaden: Springer VS.
  • Hofmann, F. & Carmignola, M. (2021). Leadershipstile im Kontext von Schulentwicklungsprozessen. Leadership, Education, Personality: An Interdisciplinary Journal, 2.
  • Carmignola, M., Martinek, D. & Hofmann, F. (2021). Gehört Dazugehören zu Schulentwicklung dazu? Die Relevanz von Schulleitungshandeln und sozialer Einbindung für die Projektakzeptanz von Schulentwicklungsinitiativen. In G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit. Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung (S. 255-270). Münster: Waxmann.
  • Carmignola, M., Hofmann, F. & Gniewosz, B. (2021). Entwicklung und Validierung einer Kurzskala zur Einschätzung der Akzeptanz von Schulentwicklungsprojekten (A-SEW). Diagnostica, 1-13.
  • Hofmann, F. (2020). Authentisches und kontextsensibles Lehrerinnen- und Lehrerhandeln. Das Selbst als Quelle und Ziel pädagogischen Tuns. Weinheim: Beltz Juventa.
  • Hofmann, F. (2017). Wie wird man ein Könner? Überlegungen zur Struktur von Fort- und Weiterbildung zur Entwicklung von Könnerschaft. Zeitschrift für Bildungsforschung, 7 (2), 147-164.

Complete list of publications and lectures

Teaching

You can find an overview of the current courses on  PLUSonline.

CV

Supervised theses

Supervised dissertations