Mag. Dr. Natalie Baumgartner-Hirscher
Senior Lecturer
Erzabt-Klotz-Straße 1, 5020 Salzburg
Tel.: +43 (0) 662 / 8044-7384
Fax.: +43 (0) 662 / 8044-161
E-Mail:
Room: 2.319, Unipark Nonntal, 2nd Floor
Office hours: by appointment
Short resume
Mag. Dr. Natalie Baumgartner-Hirscher has been a Senior Lecturer at the School of Education in the Department of Educational Science, School Research and School Practice since March 2018. She is a qualified secondary school teacher for Mathematics as well as Biology and Environmental Studies and has been teaching at a grammar school in Salzburg since 2007. She earned her doctorate in 2017 at Paris Lodron University Salzburg in the Department of Didactics of Natural Sciences in the field of media and sex education.
Since fall 2020, Natalie Baumgartner-Hirscher has been teaching in the Higher Education Didactics+ course at Paris Lodron University Salzburg.
In 2021, she was nominated by the PLUS for the Ars Docendi State Prize for Excellence in Teaching. This was followed by an entry in the Atlas of Good Teaching (see: https://gutelehre.at/projekt?tx_gutelehre_default%5Baction%5D=show&tx_gutelehre_default%5Bcontroller%5D=Project&tx_gutelehre_default%5Bproject%5D=1366&cHash=5cb947624295766ecb1f5f208ba86934).
Main research and work interests
Her teaching and research focus on dealing with heterogeneity and the related differentiation as well as sexual education and health promotion. Starting in January 2024, Natalie Baumgartner-Hirscher will research Bringing Authenticity Into the Course Room – Coherent Teaching and Learning Material for Teacher Education in Inquiry-Based Learning as part of an Erasmus+ project.
Publications (selected)
- Schiffl, I., & Baumgartner-Hirscher, N., (2019). Unterricht planen. In I. Schiffl & H. Weiglhofer (Hrsg.), Biologie kompetent unterrichten: Ein Praxisbuch für Studierende und Lehrkräfte (S. 73-99). Facultas.
- Baumgartner-Hirscher, N., Schiffl, I., Tulis-Oswald, M., Weiglhofer, H. (Hrsg.) (2022). Schüler_innenvorstellungen zu Mensch und Gesundheit. Waxmann.
- Baur, A., Baumgartner-Hirscher N., Lehtinen, A., Neudecker, C., Niemen, P., Papaevripidou, M., Rohrmann, S., Schiffl, I., Virtbauer, L. , Xenofontos, N. A. (Hrsg.) (2022). Differenzierung beim Inquiry-based Learning im naturwissenschaftlichen Unterricht: Ein Differenzierungstool für das Experimentieren im Sinne des forschenden Lernens. Beltz/Juventa.
- Baumgartner-Hirscher, N. (im Druck). Körperbild und Pornografie. In J. Zumbach, L. von Kotzebue, C. W. Trültzsch-Wijnen, & I. Deibl (Hrsg.), Digitale Medienbildung: Pädagogik – Didaktik – Fachdidaktik. Salzburger Beiträge zur Lehrer/innen/bildung. Band 13. Waxmann.
- Bach, A., Baumgartner-Hirscher, N., & Bors, K. (im Druck). Lernen individuell fördern: Das Projekt „Lernen. Fördern. Individuell (LFI)“ zur unterrichtsergänzenden Förderung von Schülerinnen und Schülern. In U. Greiner (Hrsg.), Salzburger Bildungslabore: Konzepte und Innovationen an der Schnittstelle Lehrer:innenbildung und Praxisfeld Schule. Klinkhardt.
Teaching
You can find an overview of the current courses on PLUSonline.