Sophie Marie Schubert, MA
PhD Student
Universität Salzburg
Erzabt-Klotz-Str. 1, 5020
Tel.: +43 (0) 662 / 8044-4247
E-Mail:
Short vita
– PhD student at the Department of Educational Science at Paris Lodron University Salzburg (since October 2023)
– Project assistant in the international research project at the Leopold-Franzens-University Innsbruck (2022-2024)
– Master’s degree in Educational Science at the Leopold-Franzens-University Innsbruck (2019-2022)
– Study of Educational Science at the Leopold-Franzens-University of Innsbruck (2016-2019)
Main research areas
– Fundamental questions of general educational science
– Historical-systematic approaches to disciplinary and institutional history
– Dimensions of social inequality
– Research into forgetting and memory
Research projects
Ongoing dissertation project at the Paris Lodron University of Salzburg (Department of Educational Science, supervisor: Prof. Sabine Seichter) with the title Vergessen in der Erziehungswissenschaft unter Einbezug der Theorien und am Beispiel Mathilde Vaertings
DACH project (under the direction of Univ.-Prof.in Michaela Ralser, Leopold-Franzens-University Innsbruck): Negotiating Educational Spaces in Residential Care 1970 – 1990. An Interdisciplinary Comparison of Transformation Processes in Austria, Germany and Switzerland. Duration 2021 – 2024.
Publications
Schubert, Sophie & Hofbauer, Susann (2024). In der »Rumpelkammer des Vergessens«: Frauen zwischen Archiv und Kanon. Vierteljahrsschrift für Wissenschaftliche Pädagogik 100, 18-37.
Fink, Andreas, Griesser, Markus, Ralser, Michaela & Schubert, Sophie (2024). Erziehungsräumliche (Dis-)Kontinuitäten. Der Beitrag der Wissenschaft zur Reorganisation verräumlichter Formen sozialer Kontrolle in der Heimerziehung der 1970er Jahre am Beispiel Tirols. Soziale Probleme (Schwerpunktheft) 1 (35), 23-36.
Schubert, Sophie (2024, in Vorb.). „Arbeit nicht Mitleid!“ – Ziele Wiener Sonderschulerziehung zu Beginn des 20. Jahrhunderts. In Maren Reichert, Patrick Gollub, Silvia Greiten & Marcel Veber (Hrsg.), Historische und bildungshistorische Perspektiven auf Inklusion und Heterogenität in Erziehung, Bildung und Schule. Bad Heilbrunn: Klinghardt.
Schubert, Sophie (2023). Die Zeitschrift „Der Krüppel“. Vorstellungen zur Erziehung von Kindern mit Behinderungen in den 1920er und 1930er Jahren im Roten Wien (S.117-124). In Mirjam Hoffmann, Thomas Hoffmann & Lisa Pfahl u.a. (Hrsg.), Raum. Macht. Inklusion. Inklusive Räume erforschen und entwickeln. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Schubert, Sophie (2021). Maria. In Annemarie Augschöll & Ulrich Leitner (Hrsg.), Kindheitsgeschichten – Ein Lesebuch. Innsbruck University Press (IUP).
Schubert, Sophie, Embacher, Eva-Maria & Smidt, Wilfried (2020). Wie interagieren Kinder im Kindergarten? Obwohl 39, 18.
Presentations
Ralser, Michaela & Schubert, Sophie. Raum als Marker von Beharrung und Wandel: Das trinationale DACH-Projekt. Jugend in Zeiten von Krisen. Österreichische Jugendforschungstagung 2023, 24.06.2023.
Schubert, Sophie. „Der Krüppel“ – Eine historische Diskursanalyse zur Vorstellung über die Erziehung von Kindern mit Behinderung. 35. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen, 23.02.2022.